Nyhet

Ansvar för AI-driven marknadsföring enligt ICC:s uppdaterade Marknadsföringskod

17 december 2024 AI Immaterialrätt

Ny teknik har i rask takt transformerat marknadsföringsindustrin. För att hålla jämna steg med dessa förändringar har ICC (Internationella Handelskammaren) uppdaterat sina Regler för reklam och marknadskommunikation (”Marknadsföringskoden”). De nya reglerna fastslår ett ansvar för annonsörer och marknadsförare för den marknadsföring de producerar med hjälp av AI och algoritmer. Dessutom betonas vikten av transparens och tydlighet i reklammarkering vid så kallad influencer marketing.

AI och marknadsföring

Marknadsföringskoden innebär fortfarande att annonsörer och marknadsförare bär det övergripande ansvaret för sin marknadsföring. De nya reglerna tydliggör att ansvaret inkluderar utveckling och spridning av marknadsföringsmaterial med hjälp av AI och algoritmer. Reglerna är utformade så att ansvar inte ska kunna undvikas eller kringgås genom outsourcing eller delegering till tredjepart. Dessutom omfattar reglerna fler aktörer inom marknadsföringens ekosystem, såsom apputvecklare, dataanalysföretag, ad tech-företag och utvecklare av AI-system. Dessa aktörer sägs ansvara i den utsträckning deras aktiviteter eller åtgärder kan kopplas till och påverkar marknadsföringen.

Ytterligare uppdateringar

De nya reglerna tar också sikte på ökad transparens och tydlighet vid influencer marketing. Marknadsförare och deras influencers, liksom kreatörer, ska säkerställa att innehållet tydligt framträder som marknadskommunikation i enlighet med principerna om identifiering och transparens. Den uppdaterade marknadsföringskoden innehåller dessutom tydligare regler för marknadsföring riktad till barn och unga. Vidare skärps reglerna om miljöreklam och hållbarhetspåståenden. Marknadsföringskoden tydliggör marknadsförares ansvar att motverka diskriminering, korruption och spridning av desinformation.

Praktisk tillämpning

Marknadsföringskoden omfattar all marknadskommunikation oavsett form, format och medium. Reglerna omfattar inte endast åtgärder som riktas till konsumenter (B2C), utan även åtgärder mot andra näringsidkare (B2B). I Sverige tillämpas Marknadsföringskoden inte bara av branschens självreglering via Reklamombudsmannen (RO). Marknadsföringskoden anses dessutom ofta ge uttryck åt god marknadsföringssed enligt marknadsföringslagen (2008:486) och får därmed effekt även i domstolarnas rättstillämpning.

För mer information om de uppdaterade reglerna besök ICC Sweden:s webbplats eller kontakta någon av Vinges experter.