Nyhet

Förslag om förenklade regler på hållbarhetsområdet

EU-kommissionen föreslår lättnader i hållbarhetsrapporteringen enligt CSRD med flera regelverk. Bland annat omdefinieras begreppet stora företag och 80 % färre företag kommer bli skyldiga att lämna hållbarhetsrapport, samtidigt som de faktiska rapporteringskraven minskar. Om förslaget går igenom kan det skapa stora utmaningar för finanssektorn som är beroende av hållbarhetsdata. Läs mer om förslaget och dess påverkan här.

Bakgrund

Den 26 februari i år antog Europeiska Kommissionen det så kallade Omnibus-paketet som består av två delar - Omnibus I och Omnibus II. Det här nyhetsbrevet kommer fokusera på Omnibus I och särskilt förslagen på ändringar i CSRD och inverkan på Taxonomiförordningen. Omnibus I utgör tillsammans med Omnibus II det första av flera Omnibus-paket som förväntas komma under året. Syftet med förslaget är att minska den administrativa bördan och de därtill relaterade kostnaderna för de företag som omfattas av regelverken och säkerställa konkurrenskraften för företag inom EU.

Förslaget

Omnibus I utgör ett förslag på direktiv som innefattar en rad olika förenklingar som kan summeras enligt följande.

  • Tillämpningsområdet för CSRD minskar med uppskattningsvis 80 %. För att omfattas av CSRD ska företaget vara ett stort företag vilket omdefinieras till ett företag (eller en koncern) med minst 1 000 anställda istället för som idag 250 anställda. De finansiella tröskelvärdena om omsättning per år som uppgår till minst 50 MEUR eller en balansräkning överstigande 25 MEUR kvarstår. Listade SME tas helt bort från tillämpningsområdet (om de inte uppfyller definitionen av att vara ett stort företag). Företag etablerade i tredjeland omfattas endast om de haft en omsättning inom EU som uppgår till minst 450 MEUR, istället för som idag 150 MEUR och som har ett företag inom EU som möter definitionen av att vara ett stort företag enligt den föreslagna omdefinieringen eller har en filial i EU med en omsättning som uppgår till minst 50 MEUR.
  • För de företag som skulle rapportera för första gången för verksamhetsåret 2025 och som fortsatt kommer omfattas av CSRD dvs. som har minst 1 000 anställda, kommer inte behöva rapportera förrän 2028 för verksamhetsåret 2027.
  • För företag som inte omfattas av CSRD ska Kommissionen anta en delegerad förordning för frivillig rapportering. Den delegerade förordningen med frivillig rapportering ska fungera som en ”sköld” genom att företag som faller inom CSRD inte ska kunna begära ytterligare information från företag än vad som följer av den delegerade förordningen i sin analys av sina företag i värdekedjan.
  • Rapporteringsstandarderna under ESRS ska revideras där antalet datapunkter som företag som omfattas av CSRD ska rapportera på minskar. Det ska även tydliggöras vilka datapunkter som ska vara obligatoriska, och standarderna ska ytterligare harmoniseras med internationella standarder. Sektorsspecifika ESRS slopas helt.
  • Genom ändringar av CSRD blir Taxonomiförordningen indirekt påverkad eftersom det är samma företag som ska rapportera under CSRD som kommer rapportera under Taxonomiförordningen artikel 8, vilket medför en motsvarande väsentlig reducering av företag som ska rapportera på sin taxonomiförenlighet. Därtill ska stora företag med minst 1 000 anställda, och som har en årsomsättning som inte överstiger 450 MEUR endast behöva rapportera på de verksamheter som det har bedömt är helt eller delvis förenliga med taxonomin.

Samtidigt publicerade Kommissionen som en del av Omnibus-paketet ett separat förslag på en delegerad förordning som ska ändra de delegerade förordningarna till Taxonomiförordningen, vilken nu är ute på en fyra veckors konsultation. Det förslaget innefattar bl.a. förenklade rapporteringsmallar som medför en reducering av datapunkter på uppskattningsvis 70 %, möjlighet för företag att exkludera rapportering av sina verksamheter som inte överstiger 10 % av företagets omsättning, kapitalutgifter eller totala tillgångar och justeringar i beräkningen av den huvudsakliga taxonomirelaterade KPI:n för banker, Green Asset Ratio (GAR).

Påverkan på finansbranschen

Om förslaget går igenom kommer det påverka stora delar av finansbranschen. Utöver den uppenbara påverkan det medför för omfattningen av rapporteringskraven för de företag som omfattas av CSRD och Taxonomiförordningen artikel 8, medför det också följdeffekter för andra aktörer. De företag som omfattas av Disclosureförordningen, såsom kapitalförvaltare, och som behöver den information som företag skulle rapportera på under CSRD och Taxonomin för att uppfylla sina egna regulatoriska krav gentemot sina investerare står inför stora utmaningar om förslaget går igenom. Bristen på data har länge bedömts som en av de största utmaningarna med hållbarhetsregelverken för de kapitalförvaltare, vilket nu skulle fortsätta skapa stora svårigheter. Detsamma gäller de aktörer som behöver inhämta information om kunders hållbarhetspreferenser för att kunna lämna råd om hållbara investeringsalternativ. Utan information om företagens hållbarhetsarbete blir matchningen mellan kunders hållbarhetspreferenser och vad som utgör en hållbar investeringsprodukt svår att genomföra. Hur Omnibus I ska samspela med övriga hållbarhetsrelaterade regelverk har inte ännu behandlats närmare av Kommissionen.

Nästa steg

För att förslaget ska gå igenom krävs majoritetsbeslut i Europaparlamentet och att åtminstone 55 % av röstande i rådet röstar för beslutet. Därefter ska Europaparlamentet och rådet enas om den faktiska direktivstexten innan det publiceras i EU:s officiella tidning varefter det träder i kraft. Omnibus I behöver också implementeras i nationell lagstiftning när det väl har trätt i kraft. Om förslaget antas och om det i sådant fall blir någon gold-plating av förslaget i en eventuell implementering i Sverige återstår att se.

Vi fortsätter följa regelverksutveckligen och kommer inom kort bjuda in till ett seminarium där vi närmare går igenom Omnibus-paketet.

Om ni redan nu har frågor är ni varmt välkomna att höra av er.