EU-kommissionen föreslår lättnader i hållbarhetsrapporteringen enligt CSRD med flera regelverk. Bland annat omdefinieras begreppet stora företag och 80 % färre företag kommer bli skyldiga att lämna hållbarhetsrapport, samtidigt som de faktiska rapporteringskraven minskar. Om förslaget går igenom kan det skapa stora utmaningar för finanssektorn som är beroende av hållbarhetsdata. Läs mer om förslaget och dess påverkan här.
Den 26 februari i år antog Europeiska Kommissionen det så kallade Omnibus-paketet som består av två delar - Omnibus I och Omnibus II. Det här nyhetsbrevet kommer fokusera på Omnibus I och särskilt förslagen på ändringar i CSRD och inverkan på Taxonomiförordningen. Omnibus I utgör tillsammans med Omnibus II det första av flera Omnibus-paket som förväntas komma under året. Syftet med förslaget är att minska den administrativa bördan och de därtill relaterade kostnaderna för de företag som omfattas av regelverken och säkerställa konkurrenskraften för företag inom EU.
Omnibus I utgör ett förslag på direktiv som innefattar en rad olika förenklingar som kan summeras enligt följande.
Samtidigt publicerade Kommissionen som en del av Omnibus-paketet ett separat förslag på en delegerad förordning som ska ändra de delegerade förordningarna till Taxonomiförordningen, vilken nu är ute på en fyra veckors konsultation. Det förslaget innefattar bl.a. förenklade rapporteringsmallar som medför en reducering av datapunkter på uppskattningsvis 70 %, möjlighet för företag att exkludera rapportering av sina verksamheter som inte överstiger 10 % av företagets omsättning, kapitalutgifter eller totala tillgångar och justeringar i beräkningen av den huvudsakliga taxonomirelaterade KPI:n för banker, Green Asset Ratio (GAR).
Om förslaget går igenom kommer det påverka stora delar av finansbranschen. Utöver den uppenbara påverkan det medför för omfattningen av rapporteringskraven för de företag som omfattas av CSRD och Taxonomiförordningen artikel 8, medför det också följdeffekter för andra aktörer. De företag som omfattas av Disclosureförordningen, såsom kapitalförvaltare, och som behöver den information som företag skulle rapportera på under CSRD och Taxonomin för att uppfylla sina egna regulatoriska krav gentemot sina investerare står inför stora utmaningar om förslaget går igenom. Bristen på data har länge bedömts som en av de största utmaningarna med hållbarhetsregelverken för de kapitalförvaltare, vilket nu skulle fortsätta skapa stora svårigheter. Detsamma gäller de aktörer som behöver inhämta information om kunders hållbarhetspreferenser för att kunna lämna råd om hållbara investeringsalternativ. Utan information om företagens hållbarhetsarbete blir matchningen mellan kunders hållbarhetspreferenser och vad som utgör en hållbar investeringsprodukt svår att genomföra. Hur Omnibus I ska samspela med övriga hållbarhetsrelaterade regelverk har inte ännu behandlats närmare av Kommissionen.
För att förslaget ska gå igenom krävs majoritetsbeslut i Europaparlamentet och att åtminstone 55 % av röstande i rådet röstar för beslutet. Därefter ska Europaparlamentet och rådet enas om den faktiska direktivstexten innan det publiceras i EU:s officiella tidning varefter det träder i kraft. Omnibus I behöver också implementeras i nationell lagstiftning när det väl har trätt i kraft. Om förslaget antas och om det i sådant fall blir någon gold-plating av förslaget i en eventuell implementering i Sverige återstår att se.
Vi fortsätter följa regelverksutveckligen och kommer inom kort bjuda in till ett seminarium där vi närmare går igenom Omnibus-paketet.
Om ni redan nu har frågor är ni varmt välkomna att höra av er.