MiCA, Markets in Crypto-Assets Regulation, är en del av EU:s strategi för att reglera kryptotillgångar och digitala finansiella tjänster. Genom att skapa ett enhetligt regelverk på EU-nivå syftar MiCA till att skydda investerare, säkerställa finansiell stabilitet och främja innovation på finansmarknaden. Hur påverkar detta företag som är verksamma i branschen?
MiCA är ett regelverk som har antagits av EU för att skapa en harmoniserad och enhetlig ram för kryptotillgångar på den inre marknaden. Lagstiftningen är en del av strävan att både stödja innovation inom den digitala finanssektorn och samtidigt skydda investerare och upprätthålla finansiell stabilitet. Regelverket är en del av ett bredare digitalt finanspaketet och syftar bland annat till att säkerställa att aktörer som hanterar kryptotillgångar följer gemensamma regler och därmed skapa rättssäkerhet och förutsebarhet.
Sedan 30 juni 2024 gäller regler för vissa utgivare av kryptotillgångar inom EU, vilket innebär att företag kan behöva ansöka om tillstånd hos Finansinspektionen och bland annat ta fram en så kallad ”vitbok” för erbjudanden till allmänheten. MiCA trädde i sin helhet i kraft den 30 december 2024, vilket även medför tillståndskrav för företag som tillhandahåller ”kryptotillgångstjänster” och som bland annat innebär att företag som idag är verksamma inom kryptobranschen kan behöva bedöma huruvida de från detta datum omfattas av tillståndsplikt.
”Kryptotillgångar och kryptovalutor kommer i många olika former och har blivit en alltmer populär investeringskategori på senare tid. En grundläggande fråga för företag, investerare och tillsynsmyndigheter är att avgöra om en viss digital tillgång är en kryptotillgång, och om så är fallet, vilken typ det rör sig om. Ett utgivande företag måste särskilt bedöma om en viss kryptotillgång eller ’token’ utgör ett finansiellt instrument enligt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden, vilket i så fall innebär att MiCA inte är tillämplig”, säger Henrik Schön, Counsel.
MiCA är inte tillämpligt på finansiella instrument (aktier, obligationer, derivat) och så kallade NFT:er (non-fungible tokens) är undantagna från MiCA:s tillämpningsområde. Finansinspektionen har vid flera tillfällen avrått privatpersoner från att investera i kryptotillgångar, en ståndpunkt som upprepats trots att EU-reglering numer finns på plats.
Övergångsbestämmelser ger befintliga leverantörer av tjänster tid att anpassa sig till det nya regelverket. Leverantörer som idag tillhandahåller tjänster som omfattas av regelverket har fram till den 30 september 2025 på sig att ansöka om tillstånd för att fortsätta sin verksamhet. Finansinspektionen kommer då att ha tre månader på sig att handlägga ansökningarna, vilket innebär att alla befintliga aktörer måste ha erhållit tillstånd senast den 30 december 2025 för att inte riskera sanktioner eller nedläggning av verksamheten.
Utöver själva förordningen har flera tekniska standarder (RTS och ITS) redan introducerats, och fler är på väg där syftet är att ytterligare specificera tillämpningen av vissa bestämmelser i MiCA. Dessa standarder kommer – i likhet med i förhållande till andra EU-regelverk – att spela en avgörande roll för hur förordningen ska tillämpas.
För utgivare av tillgångar och företag som erbjuder kryptotillgångar eller relaterade tjänster är det avgörande att ställa följande frågor:
”Genom att skapa ett enhetligt regelverk för utgivare av kryptotillgångar och tjänsteleverantörer inklusive krav på tillstånd, marknadsföringsmaterial, riskhantering, och så vidare, strävar EU efter att främja en hållbar och rättssäker utveckling av kryptomarknaden. Samtidigt införs en viss övergångsperiod, där existerande aktörer får viss tid att anpassa sig till de nya reglerna för att kunna fortsätta bedriva verksamhet. I grunden är syftet att skapa en mer stabil och rättslig struktur för kryptotillgångar i EU, för att främja rättssäkerhet, förutsebarhet och investerarskydd –vilket gynnar både aktörer och konsumenter”, avslutar Henrik Schön.
__
MiCA-regelverket täcker ett brett spektrum av kryptotillgångar och relaterade verksamheter, såsom: