Just nu pågår förarbetet inför moderniseringen av regler för varumärken och företagsnamn. I november 2016 lämnade varumärkesutredningen in sitt betänkande ”En känneteckensrättslig reform” till regeringen. Advokatsamfundet har nyligen lämnat in ett remissyttrande. Advokat Håkan Borgenhäll har bidragit med expertis till gruppen.
Varför görs det här, Håkan ?
- Varumärken är oerhört värdefulla tillgångar för företag, och reformens syfte är att modernisera och förenkla regelverket för dem.
Vad är nytt?
-Utredningens förslag innehåller en rad ändringar i varumärkeslagen: en ny lag om företagsnamn, en ny lag om skydd för beteckningar på jordbruksprodukter bland annat och även vissa ändringar i mönsterskyddslagen.
Vad har ni föreslagit i remissen?
-I remissyttrandet välkomnar Advokatsamfundet förslaget att slopa firmabegreppet och istället använda sig av det språkligt enklare begreppet företagsnamn. Samfundet framhåller även att skyddet för företagsnamn i Sverige har blivit oproportionerligt starkt i förhållande till varumärkesskyddet. Utredningen föreslår en lösning genom att det företag som ändrar sin verksamhet måste anmäla och få det godkänt av Bolagsverket. Det är viktigt då den angivna verksamheten har betydelse för omfattningen av skyddet för företagsnamnet.
Remissyttrandet pekar också på att en registrering av företagsnamn inte kan upphävas partiellt på grund av användningstvånget, vilket är möjligt för varumärkesregistreringar som inte använts under en femårsperiod.
Ett företagsnamn kan alltså registreras med en bred verksamhetsangivelse och därmed hävda ett bredare skydd än vad som följer av den faktiskt bedrivna verksamheten, utan att riskera delvis hävning. Det har Advokatsamfundet föreslagit ska utredas ytterligare, mot bakgrund av utrymmet för förbättringar av lagstiftningen kring företagsnamn.
Regeringen kommer nu att beakta de remissyttranden som inkommit och lägga en proposition i frågan. I utredningen föreslås ny lag träda ikraft 1 januari 2019.