Artikeln är en del i nyhetsbrevet IT & Telekom från Vinge.
Post- och telestyrelsen (PTS) har sammanställt en rapport per den 31 mars 2006 som utreder möjligheten att ringa nödsamtal med IP-baserad telefoni och andra relevanta elektroniska kommunikationer. I rapporten konstateras att vissa tjänsteleverantörer inte förmedlar nödsamtal och att lagen om elektronisk kommunikation (EkomL) lämnar en öppning som i princip innebär att tjänsteleverantörer kan välja om de vill förmedla nödsamtal eller inte.
PTS framhåller vidare att risken för samtalsdirigering av IP-samtal sker till fel alarmeringscentral kan leda till fördröjd hjälpinsats. I syfte att minimera skador relaterade till detta problem föreslår PTS att konsumenterna skall få tydlig information om de begränsningar avseende nödsamtal som är förknippade med tjänsten.
För att med stöd av EkomL kunna kräva att samtliga tjänsteleverantörer skall förmedla nödsamtal måste de EG-direktiv som ligger till grund för EkomL ändras. PTS föreslår därför att Sverige verkar för en sådan ändring i samband med den översyn av direktiven som Kommissionen nyligen har påbörjat.
För att prenumerera på något av våra nyhetsbrev, klicka här.