Nyhet

Sustainable finance - året som gått – Key take aways från 2024 och vad har vi att vänta 2025?

21 januari 2025 Private Funds

Det är fortsatt hög aktivitet på området Sustainable finance både på EU-nivå och nationell nivå och under året har flera nyheter, rapporter, uppdaterade frågor och svar, konsultationer, direktiv och förordningar publicerats. Här går vi igenom några av de viktigaste publiceringarna som vi bedömer påverkar flera delar av finansmarknaden och som alla har sin grund EU:s bredare arbete med hållbar finansiering.

Key take-aways från 2024

Den nya förordningen om europeiska gröna obligationer börjar tillämpas

Den 23 november 2023 publicerades EU:s förordning om gröna obligationer[1] där merparten av bestämmelserna började tillämpas från och med den 21 december 2024. Till förordningen har en svensk lag[2] med kompletterande bestämmelser antagits och som började gälla samtidigt.

EU:s förordning om europeiska gröna obligationer innefattar en frivillig standard för gröna obligationer som marknadsförs eller betecknas som ”europeisk grön obligation” eller ”EuGB”. Syftet är att hjälpa investerare att identifiera gröna obligationer av högre kvalité och att minska risken för green washing genom att enhetliga villkor ställs på emittenter av sådana obligationer. För att få använda beteckningen måste emittenterna uppfylla en rad krav där bland annat upplånade medel ska omvandlas till ekonomisk verksamhet som ska vara miljömässigt hållbara och anpassade till miljömålen i Taxonomiförordningen[3], eller bidra till att omvandla verksamheter så att de kan uppfylla kriterierna för att bli miljömässigt hållbara. Emittenter av europeiska gröna obligationer måste också uppfylla flera rapporteringskrav innan, under och efter att obligationen ges ut.

Finansinspektionen som är behörig myndighet har rätt att bland annat genomföra platsundersökningar, förbjuda en emittent att erbjuda europeiska gröna obligationer och besluta om sanktionsförelägganden.

Det nya direktivet om hållbarhetsredovisning (CSRD) implementeras i svensk rätt och börjar tillämpas

Den 14 december 2022 antogs direktivet om företags hållbarhetsrapportering[4] som implementeras i svensk rätt genom bland annat årsredovisningslagen och revisorslagen. Syftet med det nya direktivet är att få en mer enhetlig och detaljerad rapportering om hållbarhetsfrågor för att möta bland andra institutionella investerares ökade behov av hållbarhetsinformation. Hållbarhetsrapporteringen omfattar stora företag, liksom små och medelstora företag som är noterade på reglerad marknad inom EES. Därtill finns krav på moderföretag i stor koncern att upprätta hållbarhetsrapport för koncernen. Det finns även vissa krav på icke-europeiska företag som är noterade på reglerad marknad inom EES eller som har betydande verksamhet här. Till direktivet har europeiska standarder för hållbarhetsrapportering (ESRS) antagits med detaljerade krav på hur rapporteringen praktiskt ska genomföras, och ytterligare standarder kommer att antas.

De nya reglerna om hållbarhetsrapportering börjar gälla i etapper med start räkenskapsåret som inleddes närmast efter den 1 juli 2024 för de största företagen. Det av EU-kommissionen inledda överträdelseförfarandet med anledning av Sveriges sena implementering har inte påverkat när bestämmelserna ska gälla för svenska företag.

Förordningen om ESG-betyg antas

Den 24 april 2024 antogs den nya förordningen om ESG-betyg (ESGR)[5] efter närmare ett års förhandlingar mellan Parlamentet och Rådet. Marknaden för ESG-betyg har ökat kraftigt de senaste åren, och genom ESGR regleras leverantörer av ESG-betyg som verkar inom EU. Med begreppet ”verkar” avses både företag som är etablerade inom EU och icke-europeiska företag som ger ut och publicerar ESG-betyg inom EU. För europeiska företag blir tillhandahållandet av ESG-betyg genom förordningen en reglerad verksamhet, vilket innebär att företagen blir skyldiga att ansöka om tillstånd hos den europeiska tillsynsmyndigheten ESMA. För företag i tredjeland innebär förordningen att de måste vara auktoriserade och stå under tillsyn i sitt hemland med reglering som bedöms likvärdig ESGR för att få verka inom EU.

Förordningen har inte ännu publicerats i Europeiska unionens officiella tidning, men kommer träda i kraft 18 månader och 20 dagar efter att den publicerats. Det bedöms medföra att förordningen börjar att gälla i mitten av 2026 och att företag som omfattas redan nu bör förbereda sig för auktorisation.

Vad har vi att vänta 2025?

Tillsynsmyndigheterna i Europa

Tillsynsmyndigheterna i Europa publicerade i september respektive oktober 2024 sina arbetsplaner för året 2025. Fokusområden för ESMA omfattar riktlinjer relaterade till förordningen om gröna obligationer och förordningen om ESG-betyg (ESGR). EBA kommer ta fram ett ramverk för översyn av ESG-relaterade risker och riktlinjer för klimatrelaterade stresstester. Eiopa kommer också att fokusera på hållbarhetsrelaterade risker och särskilt katastrofmodeller. Vad tillsynsmyndigheterna praktiskt kommer att publicera i fråga om riktlinjer och vägledning, liksom vad Finansinspektionen kommer att följa i sin tillsynspraxis återstår att se.

Planerade fokusområden för Finansinspektionen

Finansinspektionen har inte ännu publicerat sina fokusområden för tillsyn 2025 men i det budgetunderlag som presenterades i mars 2024 för 2025-2027 följer att Finansinspektionen bedömer att antalet företag under tillsyn nu ökar med anledning av CSRD, och att förordningen om gröna obligationer förväntas påverka tillsynsbehoven ytterligare under 2025. Även tillsynen relaterad till green washing har Finansinspektionen bedömt behöver skärpas. Att det kommer vara fortsatt fokus på hållbarhetsrelaterade frågor får därmed bedömas som klart.

Fortsatt översyn av Disclosureförordningen och tillhörande delegerad förordning

Kommissionen inledde redan i september 2023 en konsultation om Disclosureförordningen och i maj 2024 publicerades en rapport med sammanfattning av konsultationen. Av rapporten framgår bland annat att 77 % av de som besvarat konsultationen bedömer att regelverket saknar tydlighet och att avsaknaden medfört svårigheter att använda regelverket på avsett sett. En majoritet av de som besvarat konsultationen var också positiva till att införa produktkategorier för att komma ifrån att artikel 8 och artikel 9 felaktigt används som hållbarhetsmärkning. Tillsynsmyndigheterna i Europa publicerade i juni 2024 en gemensam opinion med förslag på hur Disclosureförordningen kan revideras, bland annat genom införande av produktkategorier för finansiella produkter. Samtidigt pågår en översyn och planerad revidering av den delegerade förordningen till Discosureförordningen med förenklade produktmallar och nya PAI-indikationer. Förslag till den reviderade delegerade förordningen publicerades i december 2023 med bedömning att träda i kraft vid årsskiftet 2024/2025. Den tidplanen har inte hållit. Samtidigt pågår ett arbete inom EU med att ta fram ett nytt ramverk för att harmonisera flera av de nya hållbarhetsregelverken under det så kallade Omnibus Simplification Package som omfattar Taxonomiförordningen, CSRD och direktivet (EU) 2024/1760 om tillbörlig aktsamhet för företag i fråga om hållbarhet[6] (CSDDD) som planeras att publiceras i februari i år. Mer information om Omnibusregelverket avses att publiceras i kommande nyhetsbrev. Hur det regelverket kan komma att eventuellt inverka på Disclosureförordningen, den tillhörande delegerade förordningen liksom tidplanen för revideringarna återstår att se.

Avslut

Som framgår har det hänt mycket under det förra året, och det förväntas hända mycket inom Sustainable finance även i år.

För Vinges del har vi stärkt upp vår kompetens inom Sustainable finance ytterligare med rekryteringen av Mikaela Reinhammar, advokat och specialist i finansiell reglering och hållbara finanser som anslöt till Vinge i september förra året. Vi har också blivit medlemmar i föreningen SWESIF, Sveriges forum för hållbara investeringar. Vi kommer nu fortsätta att möta den ökade efterfrågan på legal och strategisk rådgivning och ser fram emot det kommande året med allt vad det medför både för befintliga och nya klienter. 

Om du har frågor med anledning av något av regelverken som kort behandlats i nyhetsbrevet, eller om Sustainable finance generellt är ni välkomna att kontakta Mikaela Reinhammar på mikaela.reinhammar@vinge.se.

 

 

 

 

[1] Förordning (EU) 2023/2631 av den 22 november 2023 om europeiska gröna obligationer och frivilligt upplysningslämnande för obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara och för hållbarhetslänkade obligationer.
[2] Förslag till lag med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om europeiska gröna obligationer.
[3] Europaparlamentet och rådets förordning (EU) 2020/852 om inrättande av en ram för att underlätta hållbara investeringar och om ändring av förordning (EU) 2019/2088.
[4] Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2464 om ändring av förordning (EU) nr 537/2014, direktiv 2004/109/EG, direktiv 2006/43/EG och direktiv 2013/34/EU vad gäller företagens hållbarhetsrapportering.
[5] Regulation (EU) 2024/… of the European Parliament and of the Council on the transparency and integrity of Environmental, Social and Governance (ESG) rating activities, and amending Regulation (EU) 2019/2088.
[6] Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2024/1760 av den 13 juni 2024 om tillbörlig aktsamhet för företag i fråga om hållbarhet och om ändring av direktiv (EU) 2019/1937 och förordning (EU) 2023/2859.