Swedish Match vann framgång i hovrätten genom att få det fastslaget att en snusdosas tredimensionella form kan få varumärkesrättsligt skydd.
Därutöver fastslog hovrätten att motpartens liknande dosa gjorde intrång i varumärkesrätten och motparten förbjöds att sälja snus i sin snusdosa. Motparten har också ålagts att ersätta Swedish Matchs rättegångskostander i tingsrätten och hovrätten samt att hovrätten även fastslog att motparten är skadeståndsskyldigt för intrånget.
I bild syns den varumärkesskyddade snusdosan.
Efter avslag i PRV övertygade Swedish Match Patentbesvärsrätten år 2009 att utformningen av en snusdosa som Swedish Match använt i över 40 år är ett varumärke och lyckades till slut efter nära 5 års kamp registrera den som ett 3D-varumärke.
I Stockholms tingsrätt hade registreringen hävts, eftersom varumärket ansågs sakna särskiljningsförmåga, men Svea hovrätt slår i sin dom i slutet av januari 2015 fast att varumärkesregistreringen för Swedish Matchs snusdosa med nedsänkt lock är giltig. Domen innebär att innehavare av kända tredimensionella produkter och förpackningar kan öka sina förhoppningar att få registrering av sådana varumärken med möjligheter att försvara dessa mot konkurrenter i domstol och samtidigt hålla kopiatörer på avstånd. Det är dock viktigt att notera att framgången för Swedish Match berodde på att bolaget kunde bevisa att formgivningen som sådan, utan produktnamn, var känd i omsättningskretsen.