Artikeln är en del i nyhetsbrevet Anställning och Förmåner från Vinge.
Så här i semestertider kan det vara på sin plats att påminna om hur viktigt det är för arbetsgivaren att ta initiativ till att personalen tar ut den semester de är berättigade till.
Enligt semesterlagen har en arbetstagare rätt till 25 dagars semester. Enligt huvudregeln skall fyra veckor tas ut under sommarmånaderna (d.v.s. juni-augusti). En arbetstagare måste ta ut minst 20 semesterdagar under semesteråret. Överskjutande dagar får sparas och tas ut ett senare år.
Det är arbetsgivaren som är skyldig att se till att semestern tas ut. Om arbetsgivaren missar detta kan arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig gentemot den anställde. Har den anställde inte tagit ut sina obligatoriska semesterdagar före semesterårets utgång bortfaller visserligen den anställdes rätt till ledighet för dessa dagar (detta gäller naturligtvis inte i vederbörlig ordning sparad semester). Den anställde blir istället berättigad till kontant ersättning motsvarande den uteblivna semestern. Detta hindrar ellertid inte att arbetsgivaren kan bli skyldig att betala skadestånd för brott mot semesterlagen. Många arbetsgivare slarvar med ovanstående. Det innebär, förutom den potentiella risken att få betala skadestånd till arbetstagarna, att arbetsgivaren kan komma att bygga upp en ansenlig semesterskuld till personalen.
För att prenumerera på något av våra nyhetsbrev, klicka här.