Vinge vill ha fler kvinnliga delägare – sätter målet 50 procent

Som första svenska advokatfirma sätter nu Vinge konkreta mål för att bli en ännu mer jämställd byrå. De närmaste fem åren ska 50 procent av alla nyinvalda delägare vara kvinnor. Redan nu är andelen nya kvinnliga delägare på nivån 30-40 procent, men Vinge vill snabba på förändringen.

Vinge har nyligen utarbetat nya riktlinjer när det gäller advokatfirmans hållbarhetsarbete med ambitionen att fastslå konkreta mål och åtgärder.

– Vi vill vara en hållbar rådgivare, arbetsgivare och samhällsmedborgare. Det betyder att fördelningen mellan män och kvinnor bland delägarna på sikt ska motsvara vår rekryteringsbas - alltså att fördelningen mellan könen ska vara jämn, säger Maria-Pia Hope, vd på Vinge.

Vinge har de senaste åren prioriterat arbetet med mångfaldsfrågor. Under drygt tio år har Vinge entusiasmerat flera gymnasieskolor med stor andel elever med utländsk härkomst att söka till juristutbildningen. Advokatfirman har också aktivt arbetat med coachande ledarskap och mentorskap för att få fler kvinnor som delägare.

– I våra delägarintag de senaste åren har andelen kvinnor varit kring 30-40 procent. Men vi tycker inte att det räcker. För att vi ska nå högre och understryka vårt fokus har vi nu satt målet att när vi om fem år ser tillbaks på våra delägarintag så ska 50 procent av de nya delägarna vara kvinnor, säger Maria-Pia Hope.

– Advokatbranschen pratar gärna om förändring men de konkreta målen lyser med sin frånvaro. Finns inget mål är det svårare att få till stånd förändring. Därför har Vinge nu som första svenska advokatbyrå beslutat om ett konkret mål färgat av den diskussion om jämställdhet som finns i näringslivet i allmänhet och i advokatbranschen i synnerhet, säger Maria-Pia Hope.

På de flesta håll i Europa är andelen kvinnliga delägare på affärsjuridiska byråer låg. I exempelvis England har flera byråer börjat agera. De flesta har satt gränsen att minst 30 procent vid nyintag av delägare ska vara kvinnor.

För ytterligare information:
Maria-Pia Hope, 010 614 31 27

Relaterat

Vinnare av Vingestipendiet 2024

2024 års vinnare av Vingestipendiet har utsetts. Stipendiet delas ut till juriststudenter som skrivit de bästa affärsjuridiska examensuppsatserna vid landets juristutbildningar under året.

I stormens öga: M&A-jurist på Vinge

Att vara M&A-jurist på en av Sveriges ledande affärsjuridiska byråer innebär att befinna sig i händelsernas centrum. För Sofie Nordgren, delägare och M&A-jurist på Vinge, var det inget undantag när Carnegie bestämde sig för att förvärva delar av Erik Penser Bank. Som projektledare på Vinge, Carnegies legala ombud, spelade hon en central roll i förhandlingsprocessen.

Greetings from New York

Efter ett par år som jurist på Vinge kan du få chansen att vidga dina vyer genom att arbeta hos någon av byråns klienter i Sverige eller på en advokatbyrå utomlands under en period. En som gjort det är Elsie Nassar, med en juristexamen från Stockholms universitet och idag biträdande jurist i M&A-gruppen på Vinges Stockholmskontor. Under förra året genomförde hon ett secondment som Global Visiting Laywer på advokatbyrån Covington & Burling i New York. Vi bad henne berätta hur en helt vanlig arbetsdag såg ut.