Tobias är specialiserad på immaterialrätt och marknadsföringsjuridik. Han har mångårig erfarenhet av tvister, kommersiella avtal och strategisk rådgivning bl.a. inom områdena varumärkesrätt, upphovsrätt, företagshemligheter och marknadsföringsrätt. Tobias företräder svenska och utländska företag både i domstol och utom rätta, bl.a. i tvister angående intrång, giltighet, marknadsföring och immaterialrättsliga avtal. Han biträder klienter i ett stort antal branscher vid upprättande, förhandling och ingående av kommersiella avtal, bl.a. angående licensiering och överlåtelser av rättigheter, samexistensavtal, utveckling och distribution av mjukvara, reglering av forskningssamarbeten, konsultuppdrag, sponsring och avtal om innehållstjänster. Tobias har också arbetat som bolagsjurist i en av världens största telekomkoncerner, med fokus på utveckling, kommersialisering och försvar av immateriella tillgångar samt reklamrelaterade förhandlingar och tvister. Han har skrivit flera artiklar, bl.a. inom områdena upphovsrätt och varumärkesrätt, och anlitas regelbundet som föreläsare. Tobias har också skrivit boken "Artificiell intelligens och immaterialrätt - i Sverige och EU" (Norstedts Juridik, 2023).